Som projektets navn antyder, var et centralt aspekt at skabe en kæde af sammenhængende virksomheder, så lokale fødevarer tog rejsen fra natur til bord gennem disse virksomheder.
Gennem produktinnovation og procesudvikling, forskellige faglige arrangementer, foredrag, kurser og netværksmøder skabtes øget viden og samarbejde i fødevareerhvervet i Sydvestjylland. Eksempelvis gennem holdbare samarbejder mellem lokale producenter og restauranter.
Fokusområder
Projektets fokus var en mængde mindre fødevarevirksomheder i Sydvestjylland, der ikke havde ressourcer eller kompetencer til at udnytte den positive trend omkring efterspørgslen efter lokale kvalitetsfødevarer. Projektet bidrog til at løse de konkrete udfordringer virksomhederne stod overfor og bidrog til en øget afsætning af lokale fødevarer og derved øget væksten i det lokale fødevareerhverv. Samtidig bidrog projektet til at skabe oplevelsesmuligheder og øget omsætning i forhold til områdets mange turister.
Projektet forløb i sammenhæng med arbejdet i fødevarenetværket Sydvestjyske Smagsoplevelser, hvor projektets resultater sidenhen er forankret. I dag lever erfaringerne og resultaterne videre og hjælper stadig til udvikling og vækst for sydvestjyske fødevarevirksomheder.
Sydvestjyske Smagsoplevelser
Sydvestjyske Smagsoplevelser er et netværk med cirka 150 aktører. Læs mere om netværket her – http://www.sydvestjyskesmagsoplevelser.dk/da/forside/