27 millioner tyskere hørte om Sydvestjylland i 2018

Udgivet:
1. februar 2019

Presseture for tv-stationer, dagblade og magasiner fra Tyskland førte i 2018 til omtale svarende til en annonceværdi på næsten 12 millioner kroner. Flere tyskere tager på korte ferier i Sydvestjylland.

Efter magre år oven på finanskrisen er tyske turister vendt tilbage til feriehuse og strande i det sydvestlige Danmark i samme omfang som tidligere. Samtidig viser det store turismemarkeds dagblade, magasiner og tv-stationer stor interesse for at skildre, hvilke oplevelser man kan få under en ferie i Destination Sydvestjylland.

I 2018 stod destinationen i samarbejde med VisitDenmark for 16 presseture for tyske medier. Understøttet af seks pressemeddelelser målrettet det tyske marked kastede det omtale af sig, som nåede ud til ikke færre end 26,9 millioner læsere. Omregnet til annonceværdi svarede omtalen til 1,6 millioner euro, omtrent 12 millioner kroner, men troværdigheden og gennemslagskraften af redaktionel omtale vurderes at være endnu højere.

– Vi laver presseindsatsen for at gøre opmærksom på de mange kvaliteter og tiltrække endnu flere gæster til vores område. Da Tyskland udgør ca. 65 procent af overnatningerne, er det naturligt at bruge mange ressourcer på dette marked. I 2018 havde vi ingen fyrskibsåbninger af nye eller udvidede attraktioner som Tirpitz og Vadehavscentret, men har slået på de klassiske parametre som kysten, vandet og feriehusene som udgangspunkt for gode ferieoplevelser. På den baggrund er vi meget tilfredse med resultatet, siger turismedirektør i Business Region Esbjerg Finn Erik Kristiansen.

Fra hundetidsskrift til nationalt nyhedsbureau

Året blev rundet af med et besøg af det store tyske nyhedsbureau, Deutsche Presse-Agentur (dpa), på Fanø i december, og forinden havde et stort antal regionalt baserede medier og specialmedier været på besøg i Sydvestjylland. Sæsonen for presseture indledes i april, og i den måned besøgte det tyske hundetidsskrift og rejsemagasin, DOGandTRAVEL, Ribe- og Varde-området for at skrive om hundevenlige steder at besøge. Blandt de øvrige medier var Oberpfalz Medien, Rhein-Neckar-Zeitung, Ärzliches Journal, Cellesche Zeitung og tv-stationerne WDR/NDR.

VisitDenmarks markedskontor i Hamborg har de gode mediekontakter i Tyskland, og Destination Sydvestjylland står for det praktiske arrangement, herunder at lægge et program for hver pressetur. Ofte foregår det i samarbejde med overnatningssteder, der bakker op om den generelle markedsføring på det tyske marked.

Korte ferier en del af den tyske fremgang

Foreløbige overnatningstal viser, at Destination Sydvestjylland i 2018 har haft en fremgang på 153.821 tyske overnatninger svarende til 3,5 procent. Destinationens fremgang på det tyske marked følger efter to år med årlige vækstrater på fem-seks procent. I 2017 var det samlede antal tyske overnatninger på 4,6 millioner i Destination Sydvestjylland, hvilket er det højeste overnatningstal i landets 22 destinationer.

– Vi har med succes også haft fokus på tyske gæster, der holder korte ferier, Kurzurlaub, i forlængede weekender fordelt over en større del af året. Det indgår i destinationens strategi, at vi gerne vil have flere i den kategori, så vi kan sprede vore gæster mere ud i forhold til højsæsonen, hvor kapaciteten mange steder er udnyttet fuldt ud, siger projektmedarbejder i Business Region Esbjerg Troels Larsen.

I en verden præget af uro anser mange tyskere Danmark som en sikker destination, hvor de ikke behøver frygte for sikkerheden, mens de nyder strandene, naturen – herunder UNESCO-verdensarven Nationalpark Vadehavet – museerne, maden og de autentiske bymiljøer.

Kontakt

Finn Erik Kristiansen

Direktør

T: +45 76 52 25 65

M: +45 51 94 20 86

Otto Frellos Plads 1

6800 Varde

Send mail

Troels Larsen

Projektmedarbejder

T:

M: +45 23 69 16 16

Niels Bohrs Vej 6

6700 Esbjerg

Send mail